donderdag 26 juni 2014

Beheerniveau openbare ruimte zomaar verlagen? Bewoners zijn toch niet gek!

Afgelopen maand waren we bij de conferentie van de deelgemeente Nieuw West te Amsterdam. Het onderwerp betrof "Meer met de Markt". Wat kunnen we als opdrachtgevers en opdrachtnemers van elkaar leren als we samen projecten willen realiseren. Een van de onderwerpen was natuurlijk ook EMVI, tenzij....! Onze bevindingen hadden wij reeds eerdere met u gedeeld.

Tijdens deze conferentie was er tevens een presentatie van Bouwend Nederland over de stand van zaken in de GWW sector in Nederland. Hierbij kwam naast de voorspelling van het te verwachten volume aan werk richting 2020, ook het snijden in de uitgave door gemeente in het beheer van de openbare ruimte. Is dit een wenselijke ontwikkeling? Worden de bewoners/burgers niet de dupe van het beheren onder een lager kwaliteitsregieme?

In onderstaande figuur is te zien dat een groot deel van de gemeente 2 of meer niveau's qua beheer is teruggegaan vanuit de beeldsytematiek van het CROW. Hiermee wordt natuurlijk aanzienlijk bespaard, maar hoe zit het met de teruggang van de tevredenheid van de burgers? Stijgt het aantal klachten, want bewoners zijn toch niet gek!


Beter Buiten geeft bewoners grip op uitstraling van hun omgeving!
Waterpas Civiel Adviesbureau heeft hiervoor een tool ontwikkeld met de naam Beter Buiten! Met deze tool kan met behoud van tevredenheid van de bewoners het minimaal gewenste niveau in overleg met de burgers worden bepaald.  Belangrijk element van de aanpak is het gebruik van de systematiek van Smart Agent, de 4 belevingswerelden en het samen met de bewoners bepalen van het beheerniveau middels bewonersparticipatie.

Belangrijke pluspunten bij het gebruik van de methodiek in combinatie met de leefstijlen zijn:
- elke leefstijl heeft een eigen gewenst beheer niveau
- hierdoor klaagt elke leefstijl over andere zaken
- en kan hiermee een gedeferentieeerd beheer regieme ingesteld worden in een gemeente
- waardoor kostenefficient beheert kan worden met behoudt van tevredenheid!

Meten is Weten!
Voorafaand en na het inplementeren van het nieuwe beheer regieme houden we een tevredenheidsenquete onder de bewoners. Met deze gegevens en met het aantal ontvangen klachten in de hand kan het beheer regime op maat gemaakt worden en dat dan ook in overleg met de bewoners. De bewoners hebben binnen de aanpak Beter Buiten dan ook een centrale rol.

Zelf heeft Waterpas ook een enquete gehouden onder ca 400 Nederlanders, waarvan 100 van elke leefstijl, aangaande hun wensbeelden ten aanzien van de openbare ruimte. De enquete bevestigt dat de aanpak van Waterpas wel degelijk werkt. Elke leefstijl heeft op het gebied van Wegverharding, Groen en Objecten een ander wensbeeld waaraan een andere beheerniveau is gekoppeld en dus een ander kostenplaatje.

Komende maanden gaan we bij diverse gemeenten reeds aan de slag met onze aanpak. Wil jij ook weten welke kosten jij kunt besparen danwel hoe de tevredenheid in jouw gemeente eebijstaat ten aanzien van de openbare ruimte?

Graag komen wij langs om eens nader met elkaar over Beter Buiten te filosoferen en natuurlijk zijn wij benieuwd naar jullie huidige ervaringen met het verlagen van het beheerniveau! Maar let wel, bewoners zijn niet Gek, en zonder communicatie en afstemming beheerniveau's verlagen is naar onze mening niet de wijze waarop de Participatiesamenleving van onze Koning Willem Alexander is bedoeld.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten